Objectius

  1. Gaudir de la música i reconeixer el valor que aquesta té en la pròpia vida i en la vida de les altres persones. (bloc 10)
  1. Desitjar adquirir els recursos necessaris per esdevenir capaç d’utilitzar la música com una eina de creixement i educació d’infants entre 3 i 12 anys i, alhora, les eines necessàries per a poder proporcionar-los una formació musical sòlida i ben fonamentada. (bloc 10)
  1. Poder llegir una partitura senzilla en clau de sol escrita en qualsevol tonalitat i, amb l’ajuda d’un instrument o sense, entonar-la correctament. (bloc 10)
  1. Tenir un sentit del ritme ben desenvolupat. Poder adaptar-se a una pulsació sense dificultats i realitzar activitats de coordinació correctament. Poder llegir ritmes senzills en dos pentagrames (polirítmies) picant les figures de cada pentagrama amb cadascuna de les mans. (bloc 10)
  1. No tenir dificultats a l’hora de moure’s en contextos diferents: moviment lliure, moviment coreografiat (en solitari o interectuant amb els altres), moviment dirigit, moviment improvisat, etc. (bloc 10)
  1. No tenir dificultats d’afinació, oïda i/o entonació. Poder cantar en un conjunt a més d’una veu (al menys a dues veus) o en cànon, essent capaç d’escoltar les veus alienes sense perdre la qualitat de la pròpia. (bloc 10)
  1. Saber explicar un conte als infants. (bloc 10)
  1. Tenir uns mínims coneixements de teoria de la música i d’harmonia que inclouen: formació d’acords triades majors i menors, tonalitat i armadura. (bloc 10)
  1. Tenir nocions d’història de la música (èpoques, autors) i diferents aspectes relatius a la matèria (famílies d’instruments, conjunts, estils, veus humanes, acústica, etc.). (bloc 10)
  1. Tenir un domini elemental de les eines tecnològiques que actualment permeten l’enregistrament digital i la manipulació de músiques, l’edició de partitures, la conversió d’arxius d’audio en diferents formats, etc. (bloc 10)
  1. Disposar de la formació i els recursos necessaris per a impartir una educació musical ben fonamentada. (tots els blocs)
  1. Saber com estimular la creativitat dels alumnes en el context d’una pedagogia musical viva i participativa. (bloc 1)
  1. Dominar els principis pedagògics que han de fonamentar una educació musical centrada en l’alumne com a persona i inspirada en les aportacions de les pedagogies actives. (bloc 1)
  1. Estar preparat per exercir la seva acció educativa basant-se en el coneixement de criteris lògics, psicològics i didàctics que li han de permetre enfrontar-se a les situacions quotidianes que comporta l’exercici de la docència: programació, avaluació, motivació, atenció, emocions, disciplina, relació família-escola, etc. (bloc 1)
  1. Coneixer les característiques que ha de tenir una aula de música ben muntada i la dotació que requereix. (bloc 1)
  1. Saber dinamitzar les classes de música preparant cada sessió amb una estructura ben dissenyada i activitats concretes que permeten l’adquisició de bons hàbits.  (bloc 1)
  1. Tenir en compte els factors que poden ajudar a conduir l’atenció dels alumnes i canalitzar la seva energia eficaçment durant l’activitat musical. (bloc 1)
  1. Reconeixer la singularitat dels alumnes de parvulari (diferències qualitatives en relació a alumnes més grans) i saber com es pot d’adaptar l’educació musical a les característiques dels nens petits. (bloc 1)
  1. Integrar la pròpia pràctica docent en el marc d’una programació que inclou els següents apartats: salutació i comiat, educació de la veu, educació de l’oïda i entonació, educació del ritme, cançó, dansa, instruments, audició, llenguatge musical, cultura i teoria. (bloc 1)
  1. Saber com fer que l’aprenentatge del llenguatge musical (lectura i escriptura) esdevingui un procés dinàmic i natural. (bloc 4)
  1. Coneixer activitats concretes per introduir els següents elements del llenguatge musical: figures, compàs, pentagrama i notes musicals, intervals, escales i elements d’harmonia (graus, tonalitat, modes, acords). (bloc 4)
  1. Saber orientar-se en el piano i ser capaç d’accedir a qualsevol nota, acord o escala immediatament. (bloc 8)
  1. Poder acompanyar melodies senzilles amb facilitat. (bloc 8)
  1. Poder acompanyar qualsevol escala (major o menor, ascendent o descendent) o ordenament amb seguretat. (bloc 8)
  1. Haver adquirit els recursos necessaris per a improvisar melodies simples en qualsevol tonalitat. (bloc 8)
  1. Poder transportar una melodia senzilla a qualsevol tonalitat major o menor de forma immediata. (bloc 8)
  1. Saber ensenyar una cançó als nens petits. (bloc 5)
  1. Saber quan i com cal anar introduint en el cant tots els elements que han de formar-ne part: educació de la veu, acompanyaments, coordinació de veu i moviment, ostinatos, cànon, segones i terceres veus, polifonia, etc. i disposar d’un repertori adequat de cançons per a fer-ho. (bloc 5 i bloc 9)
  1. Poder dirigir el cant dels propis alumnes amb un gest explícit que inclou -com a mínim- entrades (una veu, dues o més veus i canon), tempo, i dinàmiques. (bloc 5)
  1. Saber estimular la creativitat dels alumnes a partir de la cançó (imaginació, creació, intuició, sentit crític, improvisació, adaptació, transformació). (bloc 5)
  1. Estar familiaritzat amb un repertori bàsic d’activitats per a desenvolupar en els alumnes el sentit del ritme. (bloc 6)
  1. Disposar de recursos i habilitats per fer viure en els alumnes tots els elements del ritme (figures, pulsació, compàs, ostinatos, fórmules, dissociació, polirítmies, etc.) i proporcionar-los eines que els capacitin per a posar-los al servei de l’expressió musical. (bloc 6)
  1. Estar familiaritzat amb un repertori bàsic d’activitats per a desenvolupar en els alumnes el sentit de l’oïda i l’entonació. (bloc 6)
  1. Coneixer el funcionament bàsic dels aparells auditiu i fonador, així com les relacions entre tots dos i disposa dels recursos necessaris per a estimular l’assoliment d’una correcta afinació. (bloc 6)
  1. Coneixer les tècniques d’audició musical activa. (bloc 2)
  1. Disposar d’un repertori d’audicions per a alumnes de 3 a 12 anys i saber com presentar-les per tal que l'audició musical esdevingui una vivència intensa i profunda. (bloc 2)
  1. Ser capaç de dissenyar noves audicions aplicant les tècniques apreses. (bloc 2)
  1. Saber estimular la creativitat dels alumnes a partir de l’audició musical (imaginació, creació, intuició, sentit crític, improvisació, adaptació, transformació). (bloc 2)
  1. Coneixer les possibilitats que ofereixen els instruments musicals escolars, però també altres instruments (guitarres, piano, instruments de corda fregada, acordió, baix, bateria...) no tant habituals en l'educació musical bàsica. (bloc 3)
  1. Saber com familiaritzar els alumnes amb els elements del ritme (figures, pulsació, compàs, fórmules rítmiques) i de l’harmonia (notes, escales, acords) de manera intuitiva a partir del treball amb instruments de percussió, plaques soltes, manipulació de l’instrumental Orff i altres instruments. (bloc 3)
  1. Saber com utilitzar instruments d'orquestra a l'aula de música: afinacions alternatives, repartiment de tasques, organització d’un conjunt instrumental, direcció, etc. (bloc 3)
  1. Posseir un repertori d’activitats amb instruments adequat per a treballar amb alumnes de 3 a 12 anys. (bloc 3)
  1. Ser capaç d’improvisar i manipular la música en temps real, utilitzant els recursos adquirits com a mitjà d'expressió i comunicació. (bloc 3)
  1. Saber estimular la creativitat dels alumnes a partir del treball amb instruments (imaginació, creació, intuició, sentit crític, improvisació, adaptació, transformació). (bloc 3)
  1. Estar familiaritzat amb diferents tipus de dansa i amb els recursos expressius del moviment. (bloc 7)
  1. Ser capaç de vivenciar conjuntament el ritme, la melodia i el moviment. (bloc 7)
  1. Disposar d’un repertori de danses per a alumnes de 3 a 12 anys i saber com presentar-les per tal que la dansa esdevingui una vivència intensa i profunda.    (bloc 7)
  1. Saber estimular la creativitat dels alumnes a partir de la dansa (imaginació, creació, intuició, sentit crític, improvisació, adaptació, transformació). (bloc 7)
  1. Coneixer els principals elements culturals que cal proporcionar als alumnes per tal que puguin contextualitzar les seves vivències musicals adequadament: vocabulari, personatges (autors i intèrprets), geografia (paisos i ciutats), història (èpoques), instruments (classificació i agrupacions), veus (classificació i agrupacions), formes musicals i estils, acústica. (bloc 1)
  1. Saber manipular la música a partir dels seus elements per tal de fer propostes que permetin als alumnes aplicar els seus coneixements de teoria a la pràctica i, alhora, extreure coneixements de teoria a partir de la pràctica. (bloc 3)